Marco Hartmann

MSc

Wiss. Mitarbeiter

+41 41 859 05 83

marco.hartmann@phsz.ch

Funktionen

  • Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Medien und Schule
  • Dozent im Fachkern wissenschaftliches Denken und Arbeiten

Schwerpunkte

  • Programmierfehlvorstellungen bei Primarschulkindern

Aus- und Weiterbildung

  • Seit 2020: Doktorand an der PHSZ und der ETH Zürich
  • 2012-2014: Master of Science of Psychology an der Universität Zürich
  • 2009-2012: Bachelor of Science in Psychology an der Universität Zürich

Berufsbiografie

  • Seit 2020: Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der PHSZ
  • 2016-2018: Forschungsassistent und PG-Psychologe an der KJPP, Forschungsabteilung Entwicklungspsychopharmakologie
  • 2015: Forschungspraktikum an der Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie in Zürich (KJPP), Forschungsabteilung Brainmapping

Publikationen

  • Paparo, G., Hartmann, M., Grillenberger, M. (2021) A Scratch Challenge: Middle School Students Working with Variables, Lists and Procedures. In 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling '21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 9, 1–10. DOI:https://doi.org/10.1145/3488042.3488065
  • Hartmann, M., Edelsbrunner, P., Hielscher, M., Paparo, G., Döbeli Honegger, B., Marinus, E.. (2022). Programming Concepts and Misconceptions in Grade 5 and 6 Children: Developing and testing a new assessment tool. In the proceedings of the 5th Conference on disciplinary teaching, 328-333.

Vorträge

  • Marinus, E., Babari, P., Hartmann, M., Edelsbrunner, P., Hielscher, M. & Döbeli Honegger, B. (2021, August). KIPKO: Kinder Informatik und ProgrammierKonzepte. Poster presented at the Rigi Tagung, Rigi Kaltbad, Switzerland.
  • Hartmann, M. (2021, April). Programming misconceptions in primary school students. Presentation at Behavioral Studies Colloquium, Department of Humanities, Social and Political Sciences, ETH Zurich, Switzerland.
  • Hartmann, M. (2022, August). Investigating programming misconceptions in primary school students. In C. Thurn (chair), Conceptual Change Research Across Ages. JURE Symposium at the 12th International Conference on Conceptual Change, Zwolle, The Netherlands.