Benutzererfahrungen & -bedürfnisse (User Experience) im Lernkontext
Medienpsychologie und Medieneffekte
Aus- und Weiterbildung
2014-2018:
Doktorat in Psychologie an der Universität Basel
2011-2013:
Master of Science of Psychology an der Universität Basel
2007-2011:
Bachelor of Science in Psychology an der Universität Basel
Berufsbiografie
2014-2018:
Assistenz in Lehre und Forschung in der Abteilung für Allgemeine Psychologie und Methodologie mit Forschungsschwerpunkt Mensch-Maschine Interaktion, Universität Basel
2013-2013:
Praktikum in der Benutzerforschung bei YouTube, Google Zürich
2011-2013:
Hilfswissenschaftliche Assistenz, Section of Applied Statistics in Life Sciences, Fakultät für Psychologie, Universität Basel
2011-2011:
Praktikum in der Benutzerforschung an der Pädagogischen Hochschule Fachhochschule Nordwestschweiz PH FHNW
2010-2010:
Forschungspraktikum am Institut für Biologische und Differentielle Psychologie, Albrecht-Ludwig Universität Freiburg in Breisgau
Mitgliedschaften
2021-2022:
FULL EARLI Membership 2021-2022
ACM SIGCHI Member, special interest group on Computer-Human Interaction of ACM (Association for Computing Machinery)
Ruf, A., Zahn, C., Agotai, D., Iten, G., & Opwis, K. (2022). Aesthetic design of app interfaces and their impact on secondary students’ interest and learning. Computers and Education Open, 100075.
Conti, M, Helscher, M., Iten, G., Minder, R. & Prasse, D. (2021). Unterstützung des selbstregulierten Lernens Digitale Lernumgebungen mit dem learn2learn-Assistenten. Bildung & Schule. Mitteilungsblatt der Bildungsbehör-den. 90. Jg. Nr.1. Schwyz. S. 30ff.
Vollenwyder, B., Iten, G. H., Brühlmann, F., Opwis, K., & Mekler, E. D. (2018): Salient beliefs influencing the intention to consider Web Accessibility. Computers in Human Behavior, 92, 352-360.
Iten, G. H. (2018): Understanding the impact of in-game choices on the experience of appreciation and real-life prosocial behavior (published Doctoral dissertation, University of Basel).
Iten, G. H., Bopp, J. A., Steiner, C., Opwis, K., & Mekler, E. D. (2018): Does a prosocial decision in video games lead to increased prosocial real-life behavior? The impact of reward and reasoning. Computers in Human Behavior, 89, 163-172.
Iten, G. H., Steinemann, S. T., & Opwis, K. (2018, April): Choosing to Help Monsters: A Mixed-Method Examination of Meaningful Choices in Narrative-Rich Games and Interactive Narratives. In Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 341:1-341:12). New Work, NY, USA, ACM. https://doi.org/10.1145/3173574.3173915 (Paper was presented at CHI'18, 21. April 2018, Montreal).
Iten, G. H., Troendle, A., & Opwis, K. (2018): Aesthetics in Context—The Role of Aesthetics and Usage Mode for a Website’s Success. Interacting with Computers, 30(2), 133-149.
Iten, G. H., Steinemann, S. T., & Opwis, K. (2017, October): To Save or To Sacrifice?: Understanding Meaningful Choices in Games. In Extended Abstracts Publication of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (pp. 495-502). ACM.
Petralito, S., Brühlmann, F., Iten, G., Mekler, E. D., & Opwis, K. (2017, May): A Good Reason to Die: How Avatar Death and High Challenges Enable Positive Experiences. In Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 5087-5097). ACM.
Steinemann, S. T., Iten, G. H., Opwis, K., Forde, S. F., Frasseck, L., & Mekler, E. D. (2017): Interactive Narratives Affecting Social Change. Journal of Media Psychology.
Iten, G. (2014): Impact of Visual Simulations in Statistics: The Role of Interactive Visualizations in Improving Statistical Knowledge. Springer.
Iten, G. H., Heinz, S., Stöcklin, M. K., Hübscher, R., & Opwis, K. (2014, April): The impact of interactive visual simulations on learning statistics. In CHI'14 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 2251-2256). ACM.
Vorträge
Aeschlimann, F., Iten, G., Hielscher, M., & Prasse, D. (2022). Differences between quantity and quality-based measures of SRL in task-based student interviews. Paper presented at the EARLI SIG 16 Conference, 11.11.2022, online.
Iten, G., Aeschlimann, F., Hielscher, M., Conti, M., & Prasse, D. (2022). Förderung selbstregulierten Lernens in digitalen Lernumgebungen durch den Learn2Learn-AssistentenVortrag auf der SGBF/SSRE 2022 (Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung / Société swisse pour la recherche en éducation) Konferenz, 12.09.2022, Lausanne, Schweiz.
Iten, G., Aeschlimann, F., Hielscher, M., & Prasse, D. (2022). Which students benefit most from metacognitive prompts during learning in a digital learning environment? No or not perfect data paper presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, 24.08.2022, Zollikofen, Switzerland.
Fahrni, D., Prasse, D., Iten, G. & Hascher, T. (2021). Teachers' Role in Promoting Self-Regulated Learning Using Digital Media. Poster presented at the ECER Conference, 06.09.2021, Genf (Online).
Prasse, D., Hielscher, M., Iten, G., Conti, M., Minder, R, Aeschlimann, F. (2021). Metacognitive support in digital learning environments for primary school students. Poster presented at the EARLI Conference, 27.08.2021, Gothenburg (Online).
Fahrni, D., Prasse, D., Iten, G. & Hascher, T. (2021). Teachers' Role in Promoting Self-Regulated Learning Using Digital Media. Poster presented at the EARLI Conference, 24.08.2021, Gothenburg (Online).
Iten, G., Egger, N. & Prasse, D. (2020). Die Bedeutung medienbezogener Einstellungen und Kompetenzen von Lehrpersonen für die Unterrichtsintegration digitaler Medien in Tabletklassen. Vortrag auf der SGBF 2020 (Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung), Biel (Online), Switzerland.
Prasse, D., Iten, G., Egger, N. & Cantieni, A. (2020). Understanding the role of teachers and learning environ-ments for students’ attitudes towards learning with digital media. Paper presented at the EARLI Conference, 24.08.2020, Tübingen (Online), Germany.
Iten, G., Müller, L., Fahrni, D., Hielscher, M. & Prasse, D. (2019). Supporting for self-regulated learning in primary schools through computer-based learning environments - A Qualitative Prestudy. Posterpräsentation an der ECER Konferenz, 04.09.2019, Hamburg (Deutschland).
Iten, G., Müller, L., Prasse, D. (2019). Unterstützungsmöglichkeiten des selbstregulierten Lernens mit Primarschulen durch computerbasierte Lernumgebungen. Posterpräsentation an der SGBF Konferenz, 27.06.2019, Basel (Schweiz).
Iten, G. H., Steinemann, S. T., Opwis, K. (2018). Choosing to Help Monsters: A Mixed-Method Examination of Meaningful Choices in Narrative-Rich Games and Interactive Narratives. Vortrag an der CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 21.04.2018, Montreal, QC (Canada).
Iten, G. & Heinz, S. Über den Einlfuss interaktiver visueller Simulationen auf das Verständnis statistischer Begriffe. Vortrag am 49. Kongress der DGPs (Deutsche Gesellschaft für Psychologie), 25.09.2014, Bochum, (Deutschland).